رسوب زداها

۱۶ بازديد

رسوب زداها (ديسكلر)

آب داراي تركيبات مختلف معدني و آلي بوده كه برخي از اين تركيبات مانند كربنات ها، بي كربنات ها، فسفات ها و سولفات ها در اثر تبخير رسوباتي را در تاسيسات و تجهيزات سرمايشي و گرمايشي به جا مي گذارد كه موجب بروز مشكلاتي از قبيل كاهش انتفال حرارت، افزايش مصرف انرژي و از سرويس خارج شدن پيش­بيني نشده تجهيزات مي گردد.

كارآمدترين روش هاي رسوب ردايي و جرم گيري عموما از تريكباتي كه ساختار اسيدي دارند تشكيل شده است. انتخاب يك اسيد جهت رسوب زدايي بايد همواره با استفاده از مواد بازدارنده (inhibitor) باشد تا از خوردگي فلزي جلوگيري به عمل آيد.

قبل از افزودن هر ماده شيميايي بايد نكات زير را مورد توجه قرار دهيد:

*آناليز و مقدرا رسوب

*تناسب نوع بازندارنده با رسوب زدا

*انتخاب ماده رسوب زدا با توجه به جنس تجهيزات

V-1100

تركيبي اسيدي بوده كه در آن بازدارنده (inhibitor) نيز براي جلوگيري از آسيب به سطوح فلزات وجود دارد. A-1100 براي انحلال رسوبات معدني از سطح فلزات سخت مانند آهن، چدن و آلياژهاي آهني استفاده مي گردد و استفاده از آن براي فلزات نرم مانند آلومينيم، مس، قلع، روي و برنج مجاز نمي باشد.

مشخصات:

حالت فيزيكي: مايع قرمز رنگ

pH محلول: كمتر از 1

دانسيته در دماي 20 درجه سانتيگراد : 15/1-11/1

قابليت انحلال در آب: نامحدود

درصد خلوص: 31-28 درصد

V-1200

اين ماده تركيبي اسيدي بوده كه فاقد بازدارنده (inhibitor) مي باشد. V-1200 براي شستشوي رزين ها در واحدهاي آبسازي مانند داروسازي به كار مي رود.

مشخصات:

حالت فيزيكي: مايع بي رنگ

pH محلول: كمتر از 1

دانسيته در دماي 20 درجه سانتيگراد: 15/1-11/1

قابليت انحلال در آب : نامحدود

درصد خلوص: 31-25 درصد

V-1300

اين ماده تركيبي اسيدي همراه با بازدارنده (inhibitor) جهت زدودن رسوبات سيليسي و آهني استفاده مي شود. لازم به ذكر است به طور معمول اين ماده به تنهايي قادر به رسوب زدايي نبوده و مي بايست در تركيب شيميايي مواد رسوب زدا استفاده گردد.

V-1400

اين ماده تركيبي اسيدي است كه در آن بازدارنده (inhibitor) نيز براي جلوگيري از آسيب رسيدن به سطح فلزات تا دماي 60 درجه سانتيگراد به كار رفته است. V-1400 براي انحلال رسوبات معدني از سطح فلزات نرم مانند آلومينيم، مس، روي و برنج استفاده مي گردد.

مشخصات:

حالت فيزيكي: جامد

pH محلول %1: 2-3/1

قابليت انحلال در آب: حدود 20 درصد

V-1500

اين ماده تركيبي اسيدي همراه با بازنده (inhibitor) براي جلوگيري از آسيب به سطح فلزات مي باشد. V-1500 جهت زدودن رسوبات معدني به كار مي رود. اين ماده در سيستم هايي كه از فلزات نرم مانند مس، روي، برنج و آلومينيم ساخته شده اند مناسب است.

مشخصات:

حالت فيزيكي: مايع بي رنگ

pH محلول: كمتر از 2

دانسيته در دماي 20 درجه سانتيگراد: 15/1-05/1

V-1600

اين تركيب قليايي پودري سفيدرنگ است كه پس از عمليات رسوبزداييف محيط اسيدي را خنثي و از خوردگي سيستم ها جلوگيري به عمل مي آورد.

V-1700

اين تركيب قليايي مايعي بي رنگ است كه پس از عمليات رسوب زدايي محيط اسيدي را خنثي و از خوردگي دستگاه ها جلوگيري به عمل مي آورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.